İçindekiler:
- Muallim Naci eski mi yeni mi?
- Zemzeme ve Demdeme kimin?
- Göz için kafiye kim savunmuştur?
- Recaizade kimle tartıştı?
- Eski yeni tartışması kimler arasında?
- Muallim Naci kimden etkilendi?
- Burhanı Kudret şiiri kimin?
- Zemzeme Demdeme hangi dönem?
- Namık Kemal ile Ziya Paşa arasındaki tartışma nedir?
- Tanzimat kulak için mi göz için mi?
- Muallim Naci neyi savundu?
- Demdeme zemzeme tartışması nedir?
- Göze göre değil kulağa göre kafiye anlayışı kime ait?
- Göz için değil kulak için kafiye nedir?
Muallim Naci eski mi yeni mi?
Kendi devrinde "
eski" olarak tanımlanan edebiyatı en iyi bilen kişi olarak anılan
Naci,
yeni tarzda da oldukça başarılı manzumeler yazdı.
Zemzeme ve Demdeme kimin?
Recaizade Mahmut Ekrem'le (
ZEMZEME), Muallim Naci (
DEMDEME), tartışmanın taraflarıdır.
Demdeme ve
Zemzeme adlı eserlerde cereyan etmiştir. Eski-yeni edebiyat tartışması da denir.
Göz için kafiye kim savunmuştur?
“Abes-Muktebes Tartışması” genellikle
göz veya kulak için
kafiye etrafında şekillenen bir tartışma olarak bilinir. Bu açıdan bakılınca tartışma sanki Malumatın
göz için, Recaizade M. Ekrem'in kulak için
kafiyeyi savunduğu bir tartışma intibaını uyandırmaktadır.
Recaizade kimle tartıştı?
Recaizade Ekrem'in "Zemzeme" adlı şiir kitabının ikinci kısmını Ahmet Mithat Efendi'ye göndermesiyle başlayan tartışma edebiyatımızda "zemzeme-demdeme" münakaşası olarak bilinir.
Eski yeni tartışması kimler arasında?
Recaizâde Mahmut - Muallim Naci
Tartışması: Serveti-i Fünûn Edebiyatının doğmasında Muallim Naci ile Recaizâde Mahmut Ekrem
arasındaki "
eski-
yeni"
tartışması çok önemli bir rol oynamıştır.
Muallim Naci kimden etkilendi?
Yaşadığı dönemde, Recaizade Mahmut Ekrem ekolüne karşı klasik edebiyatı savundu. Recaizade Mahmut Ekrem'in Zemzeme adlı şiir kitabına karşılık “Demdeme” adlı eleştiriyi kaleme aldı. Aruzu Türkçeye ustalıkla uygulamıştır. Servetifünun sanatçılarını etkiledi.
Burhanı Kudret şiiri kimin?
"Servet-i Fünun" edebiyatı 1896 yılında Hasan Asaf adlı bir gencin, Malumat dergisinde yayınlanan “
Burhan-ı Kudret” şiiriyle başladı.
Şiirin; “Zerre-i nurundan iken muktebes / Mihr ü mehe bakmak abes” beytindeki “abes / muktebes” kelimeleri, eski - yeni tartışmasını beraberinde getiriyordu.
Zemzeme Demdeme hangi dönem?
Zemzeme -
Demdeme : Tanzimat Döneminde Hararetli Bir Tartışma. Hiç şüphesiz 1839 senesinde ilan edilen Tanzimat Fermanı, tarihimizde çok büyük değişikliklere sebebiyet vermiştir. Daha çok kendisini sosyal ve iktisadi hayatta gösteren bu değişimler, hukuk ve edebiyat sahalarında da kuvvetli bir şekilde hissedilmiştir.
Namık Kemal ile Ziya Paşa arasındaki tartışma nedir?
Nâmık Kemal, Tahrib-i Harabat'ı 1875'te yazar ve o dönemde Magosa'da sürgün hayatı yaşamaktaydı. ... Vatan şairi aynı eserinde
Ziya Paşa'nın Şiir ve İnşa makalesinde halk edebiyatı taraftarı olduğunu fakat Harabat'ta Divan edebiyatını savunarak eskiye olan özlemini dile getirdiğini yazar. Bu
Kemal'e göre büyük çelişkidir.
Tanzimat kulak için mi göz için mi?
R.Ekrem'in görüşleri doğrultusunda ürün veren Edebiyat-ı Cedide şairleri "
kulak için uyak" uygulamasını sürdürdüler. Türk abecesinin benimsenmesinden sonra "
göz için uyak-
kulak için uyak" ayrımı geçerliliğini bütünüyle yitirdi.
Muallim Naci neyi savundu?
Serveti-i Fünûn Edebiyatının doğmasında
Muallim Naci ile Recaizâde Mahmut Ekrem arasındaki "eski-yeni" tartışması çok önemli bir rol oynamıştır.
Muallim Naci, eski edebiyata karşı daha "ılımlı" duruyordu. Yeni edebiyata geçişin yavaş ve doğal bir süreçte olması gerektiğini savunuyordu.
Demdeme zemzeme tartışması nedir?
Ses ve yazım yönünden hangi sözcüklerin uyaklı sayılacağı konusunda Türk yazarları arasında çıkan ve yeni bir şiir beğenisinin yerleşmesine temel oluşturan
tartışma (1895). dizelerinin, son sözcükleri arap abecesine göre iki ayrı harfle (se ve sinle) yazıldığı için, uyaklı sayılamayacağını ileri sürdü.
Göze göre değil kulağa göre kafiye anlayışı kime ait?
Divan şairleri tarafından benimsenen
kafiye anlayışıdır. Arap alfabesine
göre çıkış noktaları (çıkak) birbirine yakın olan seslerin aynı ses sayılması bu anlayışta
kafiye olarak kabul edilmez.
Göz için değil kulak için kafiye nedir?
dizelerinin son sözcükleri Arap alfabesine göre iki ayrı harfle “se ve sin” yazıldığından
kafiye olarak kabul edilmez.
Göze göre
kafiye benimsendiği için bu iki sesin görünüşleri birbirinden farklıdır. b) Kulağa göre
kafiye anlayışı: Sadece ses benzerliğinin benimsendiği kafiyedir.